اشاره   با تأسیس دانشگاه تهران، نخستین فریاد اعتراض ها در حوزه دانشجویی برخاست. شاید این از ویژگی های ذاتی علم باشد که پرسشگری و اعتراض را در دامان خود می پروراند. آنان را از تقلید کورکورانه می رهاند و استبداد و استعمار را به چالش می طلبد. مقاله حاضر که توسط یکی از کاربران برای ما ارسال شده است روایتی است از تبلور علم در حوزه دانشگاه و جنبش دانشجویی با هم می خوانیم:تاریخ مبارزات دانشجویان از زمان تأسیس اولین دانشگاه یعنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ آغاز شد. به دنبال تأسیس دانشگاه به جریان اصلی در روند حرکتهای دانشجویی در دانشگاه به تدریج بوجود آمد که عبارتند از: ۱- جریان مارکسیستی ۲- جریان ملی ۳- حرکت اسلامی.جنبش دانشجویی با این سه جریان، حضور فعال و آگاه خود را در صحنه تحولات سیاسی کشور نشان داد. توجه به حرکت ها و اعتراض های دانشجویان از همان آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی از ع
دسته ها :
جمعه یازدهم 11 1387
  نقش مرجعیت سیاسی؛ به عنوان درونمایه انقلاب ایران   تردیدی نمی توان داشت که نقش چشمگیر و تعیین کننده نهاد مرجعیت در عرصه تحولات سیاسی ایران که در خلال انقلاب اسلامی به نقطه اوج خود رسید از جمله پرسش های پراهمیتی است که به رغم تلاش های متعدد و متناوب برای یافتن پاسخ آن، هنوز هم جای بحث بسیار دارد.براساس این فرضیه، این نوشتار از سه سطح تحلیل بهره می برد: ۱- تبیین ساختار درونی نهاد مرجعیت ۲- نقش امام در بخشیدن روح سیاسی به این ساختار و بهره برداری از آن ۳- نقش حوزه ها و علمای شهرستان ها در تعامل با رهبری نهضت برای گسترش آموزه های انقلاب.چنین به نظر می رسد که در بازکاوی فرایند تاریخی انقلاب ایران، شاید بتوان با پیوند این سه حوزه (نهاد مرجعیت، مرجعیت سیاسی امام خمینی و حمایت علمای برجسته شهرستان ها از آموزه های نهضت) سازوکار درونی گسترش انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کش
دسته ها :
جمعه یازدهم 11 1387
توضیحات کلی انقلاب در لغت به معنی زیر و رو شدن یا پشت و رو شدن است، فلاسفه انقلاب را ین گونه بیان می نمایند که ذات و ماهیت یک شیی لزوماعوض شده باشدو در نگاه جامعه شناسان انقلاب به معنای دگر شدن است حتی نباید بگوییم دگرگون شده زیرا دگرگون شدن یعنی اینکه گونه و کیفیتش جور دیگر شود. به عوض باید بگوییم دگر شدن یعنی تبدیل شدن به موجودی دیگر. انقلاب در ایران دگر شدن جامعه ایرانی بود با یاری گرفتن از آموزه های اسلام ناب محمدی که زمینه ساز جامعه توحیدی می باشد. انقلاب اسلامى ایران بى‏شک پدیده‏اى نوظهور در قرن حاضرمى‏باشد.انقلابى غایت‏گرا،آرمانگرا،اسلامگراوعالمگیر و جهان‏شمول وبى‏نظیردر جهان اسلام که به رهبری امام خمینی(ره) هدایت گردید و تحولى شگرف در عرصه روابط بین‏الملل و در معادلات سیاسى دولتهاى جهان پدید آورد. این رهبر تاریخ ساز انقلابى را بنیان نهاد که بسا
دسته ها :
شنبه پنجم 11 1387
در زمانی که سالیانی از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف اشرف می‏گذشت و اختناق حاکم بر کشور اجازه فعالیتی علیه رژیم پهلوی را به کسی نمی‏داد، آیت‏اللَّه دکتر محمد مفتح از روحانیان شاخص و مبارز پیرو امام، علاوه بر فعالیت‏های پراکنده در مجامع مذهبی و علمی، امامت مسجد جاوید تهران را برعهده گرفت. وی این مکان را به صورت محلی برای تجمع و تشکُّل نیروهای مسلمان و مبارز تبدیل کرد و آن را به سنگری دیگر در راه دفاع از ارزش‏های اسلامی و انقلابی قرار داد. دراین زمان، شهید مفتح یک هسته مقاومت را متشکل نمود و مبارزان سرشناسی از قبیل آیت‏اللَّه شهید مرتضی مطهری و دکتر باهنر و... را برای سخنرانی به مسجد جاوید دعوت می‏کرد. در این مسجد، جوانان مذهبی و نسل تحصیلکرده دانشگاهی، علاوه بر استفاده از محضر سخنرانان، از کتابخانه مجهز و پر بار آن و نیز کلاس‏های گوناگون که در رشته‏های
دسته ها :
سه شنبه اول 11 1387
زندگینامهشهید محمد جواد باهنر در سال 1312 ش در «محله شهر» کرمان دیده به جهان گشود. وی در پنج سالگی برای فراگیری قرآن به مکتب خانه رفت و از حدود 11 سالگی، وارد مدرسه معصومیه کرمان شد و تعلیم دروس حوزوی را در آن جا آغاز کرد. همچنین وی در کنار دروس رسمی حوزوی، به فراگیری تحصیلات جدید پرداخت و به صورت متفرقه، در امتحانات آن شرکت می کرد. شهید باهنر در سال 1332 ش، برای ادامه تحصیلات دینی عازم شهر مقدس قم گردید و با سکونت در مدرسه فیضیه، از محضر اساتیدی چون آیت الله سلطانی، آیت الله مجاهدی و شیخ محمد جواد اصفهانی بهره ها برد. هم چنین وی ضمن بهره مندی از درس خارج فقه آیت الله بروجردی، به مدت هفت سال نیز از درس خارج فقه و اصول امام خمینی (ره) و شش سال نیز از فلسفه و تفسیر علامه طباطبائی (ره) بهره گرفت. ایشان در تحصیلات دانشگاهی هم موفق بود و توانست تا کارشناسی ارشد علوم تربیتی و دکترای
دسته ها :
پنج شنبه بیست و ششم 10 1387
X